آینده ما

این صفحه به بررسی راههای پیش روی ایران برای رشد و توسعه می پردازد

آینده ما

این صفحه به بررسی راههای پیش روی ایران برای رشد و توسعه می پردازد

آینده ما

همیشه برای من یک سؤال وجود داشت که چرا فرآیند توسعه و رفاه در ایران این قدر کند و بی هدف طی می شود. این مسئله باعث شد تا رشته ام را به اقتصاد تغییر دهم و در کنار آن مطالبی از باقی شاخه های علوم انسانی و اجتماعی نیز مطالعه کنم. لُب مطلب، آنچه بدست آوردم این شعر حافظ بود که :
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد
وان چه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است
طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
آنچه برای رفاه و توسعه بیشتر نیاز داریم درون دلها و مغزهای ما وجود دارد.
نمی دانم آنچه نوشته خواهد شد اثری هم خواهد داشت یا نه. اما در ریاضی یک تئوری داریم به اسم "اثر پروانه ای" که می گوید: بال زدن پروانه در یک قاره می تواند باعث بوجود آمدن یک گردباد در قاره ای دیگه بشود. امیدوارم این نوشته ها قادر باشند در آیندۀ خودمان و فرزندانمان مؤثر واقع گردند.

سومین کتابی که فکر میکنم در این مرحله نیاز است هر کنجکاو مطالعات اقتصادی- اجتماعی و سیاسی در ایران مطالعه نماید کتابی در حوزه روانشناسی با عنوان "انسان و انتخاب دشوار : مسئولیت پذیری یا مسئولیت گریزی" نگاشته دکتر علی صاحبی متخصص روانشناسی و عضو هیئت علمی موسسه ویلیام گلسر می باشد. مولف در معرفی اثر خود اینطور بازگو میکند که: 

تصویر کپی می باشد.

"یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین بازی‌های فرهنگ رفتاری ما «قربانی‌گری» یا قربانی دانستن و گریز از مسئولیت‌پذیری در برابر وضعیت خود است. این گرایش در تمام سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی و حتی در سطح ملی به خوبی دیده می‌شود. اگر خوب بنگریم همه افراد پیرامون ما شاکی و ناراحت بوده و دیگران را سرزنش می‌کنند. اما در روانشناسی، بازی قربانی و یا سبک زندگی مبتنی بر سرزنش‌گری و گریز از مسئولیت‌پذیری نوعی سبک زندگی و رفتار کلی است که از چهار مولفه یا بخش: فکر، عمل، احساس و حالت بدنی خاص تشکیل می‌شود، افراد این سبک یا کلیت رفتاری را انتخاب کرده و بابت آن هزینه‌های زیادی می‌پردازند. البته اگر از آن آگاه شده و جایگزین بهتر و مفیدتری برای آن بیابند می‌توانند الگوی کارآمد و رفتار کلی موثرتری را انتخاب کنند. در این کتاب که در واقع جلد دوم از سه‌گانه «زندگی مسئولانه» است، در ابتدا ویژگی‌های هر یک از مولفه‌های مختلف این الگو را به تفصیل شرح داده‌ام تا در وهله نخست راه را برای شناسایی این الگو و سبک زندگی مبتنی بر سرزنش‌گری هموار کنم و در مرحله بعد راه‌های رهایی از این الگوی مسلط و ایجاد الگویی جایگزین مبتنی بر مسئولیت‌پذیری را معرفی کنم."

این کتاب به زیبایی این مشکل طرز تفکر در سبک زندگی را شرح میدهد که چگونه افراد با قرار گرفتن در یکی از اضلاع مثلث مسئولیت گریزی _ قربانی، آزارگر یا ناجی _ در نهایت قربانی شده و چگونه از داشتن یک شخصیت سالم و تکامل یافته و مسئولیت پذیر دور می شوند. چرا نظریات مبتنی بر توهم توطئه و داستانهای دائی جان ناپلئونی در ایران با اقبال عمومی مواجه می شوند و افراد همه عالم و آدم را مقصر نابسامانی های فعلی خود میدانند به غیر از خود؟ با خواندن این کتاب در سطحی فردی و روانشناسانه، این خودآگاهی بصورت غیر مستقیم حاصل می شود که مسئولیت گریزی چطور و چگونه ما را هم در زندگی شخصی و هم در سطحی ملی با چالش مواجه کرده است.

نظرات  (۱)

  • علیرضا محمدی
  • درود
    مطالب جالبی دارید چنتاشونو خوندم
    خوشحال میشم اگه من رو دنبال کنید من هم شمارو دنبال میکنم
    ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی